Jdi na obsah Jdi na menu
 


Přijímací zkoušky:(

26. 3. 2007

Jak se připravit na přijímací zkoušky SŠ - RADY PRO ŽÁKY A STUDENTY

  •  aneb jak se nejlépe připravit, nebát se a uspět
  • Nemyslete si, že přijímací zkoušky znamenají konec světa. Ať už se Vám bude dařit jakkoli, svět poběží dál a zase přijdou veselé dny a další postupné cíle a životní úkoly.
  • Pevně se rozhodni, jaký je Tvůj cíl. Proč ho chceš dosáhnout. Uvědomíš-li si, čeho chceš dosáhnout, lépe se Ti bude obětovat volno a snášet námaha v přípravě.
  • Lepší je každý den strávit nad přípravou 20 - 30 minut, než jednou týdně 2 hodiny. Pracuj aspoň poslední měsíc před přijímačkami pravidelně. Víc se naučíš a pravidelnost Tě uklidní, uvolní.
  • Vracej se k tomu, co jsi již prošel, prošla. Atlet taky netrénuje pokaždé na jiné dráze, lyžař nesjíždí pokaždé jiný kopec. Tím, že dokonaleji zvládneš jednu úlohu, vše v ní dokonale pochopíš, umíš najednou i všechny jiné jí podobné. Věř tomu : OPAKOVÁNÍ JE MATKA MOUDROSTI.
  • Velké tajemství : K PŘIJÍMACÍM ZKOUŠKÁM CHODÍ MARŤANI. Opravdu se u přijímacích zkoušek objeví spousta kluků a holek, jejichž odevzdané práce zejí prázdnotou. Ani smysluplná čárka, pokus. Jakoby nikdy nebyli ve škole. Jsem přesvědčen, že každý, kdo doleze k této radě není MARŤAN. Určitě jsi něco pro zdárné složení zkoušek udělal, udělala. Proti MARŤANŮM máš náskok. Neboj se, že budeš nejhorší, naopak, hodně toho umíš a dokážeš to všem předvést.
  • Jak postupovat při zkoušce

    Jestliže jste si o zkoušce zjistili, co se dalo, je třeba promyslet, jak při řešení testu postupovat tak, abyste vaše vědomosti a schopnosti uplatnili co nejlépe. Dosáhnete pak lepšího skóre než ten, který má stejné či lepší znalosti, ale nic si o zkoušce nezjistil a ani si nijak nepromyslel svůj postup při zkoušce.


    Celková strategie
    - pokud si můžete zvolit, v jakém pořadí budete řešit úlohy testu, zapamatujte si základní pravidlo: nejlepší je začít tou částí, kde za nejméně času mohu získat co nejvíce bodů, a na konec nechat to, co vyžaduje času nejvíce. Znamená to buď začít lehkou úlohou, na níž získáte sebedůvěru, anebo úlohou na téma, které máte v oblibě a které ovládáte. Ve většině případů autoři testu zařazují na úvod lehkou úlohu, ovšem nedá se na to plně spoléhat. Tady můžete plně uplatnit to, co jste zjistili z cvičné verze nebo loňského zadání testu. V každém případě se tedy vyplatí na začátku testu věnovat chvilku na prohlédnutí celého testu a určení, kterými úlohami začnete. Pokud víte, že některou část umíte hůře než ostatní, rozhodně s ní nezačínejte, mohli byste ztratit cenné minuty. Nezačínejte ani s částí, kterou pokládáte za nejtěžší, při jejím řešení můžete znervóznět, což se vám ve výsledku může stát osudným.

    Tipování při výběru odpovědi z nabídky
    - většina zkoušek rozhodně není koncipována tak, aby průměrný účastník znal odpovědi na všechny otázky. Snadno se vám tedy může stát, že na otázku neznáte odpověď. Pokud jste si přesně zjistili, jak se zkouška boduje a jestli se za špatné odpovědi odečítají body, je třeba zvážit, kdy přesně se vám vyplatí správnou odpověď z výběru „tipnout“.

    1. Pokud se odpověď vybírá z nabídky možností a za špatnou odpověď se body vůbec neodečítají, bylo by velkou chybou nechat nějaké otázky nezaškrtnuté, i když nemáte ani nejmenší tušení o správné odpovědi. S tipováním je dobré vyčkat až na závěr zkoušky, protože některé testy jsou tak špatně sestavené, že zadání některých otázek úplně prozradí (nebo alespoň napoví) odpovědi na otázky předcházející. Toho je třeba samozřejmě využít. Navíc někomu může tipování narušovat soustředění, protože mu stále nejdou z hlavy úlohy, které jen tak tipnul. Na hádání odpovědí je ovšem potřeba vyhradit dostatek času. Tipování může totiž při troše štěstí přinést cenné body. Nezapomínejte, že ze čtyř náhodných tipů (při čtyřech možných nabízených odpovědích) průměrně získáte jeden bod a nemůžete nic ztratit. Většinou se nechte vést vlastním instinktem a pokuste se určit nejlogičtější a nejvhodnější odpověď. Samozřejmě využijte i všech svých znalostí a zkušeností a hledejte, zda některé z odpovědí nedokážete vyloučit, hledejte souvislosti mezi zadáním a odpověďmi (teď vám také přijde vhod, co jste předem zjistili při studiu zkoušky).

    2. Pokud se odpověď vybírá z nabídky možností a za špatnou odpověď se odečítají body, případně poloviny nebo čtvrtiny bodů, je třeba dobře si spočítat, vyplatí-li se hádat, nebo ne. Ve většině přijímacích testů na střední školy se ale body neodečítají, a tak je třeba odpověď tipnout u všech nevyřešených úloh. Kupříkladu ve zkouškách společnosti Scio se ale vždy odečítá taková část bodu, že hádat se nevyplatí jen tehdy, když o úloze nevíte vůbec nic. Když ale můžete s jistotou vyloučit alespoň jednu z odpovědí jako chybnou, už se tipovat vyplatí. Výjimečně se můžete setkat se zkouškami, kde se za chybnou odpověď odečítá stejně, kolik lze za správnou získat. V takové situaci rozhodně nehádejte, naopak odpovědi zapisujte jen tam, kde jste si naprosto jisti. Zkušenost učí, že většina z nás se přeceňuje, a tudíž odpovíte-li i tam, kde to „víte skoro jistě“, určíte více nesprávných než správných řešení a ztratíte cenné body.

    3. Pokud odpověď tvoříte sami (např. máte vypočítat úlohu z matematiky a zapsat celý postup), za špatnou odpověď se obvykle nic neodečítá, naopak často se dávají nějaké body nebo jejich části i za neúplná řešení. V takovém případě je dobré ponechat si úlohy, kterým nerozumíte nebo které nedokážete vyřešit, na konec a pak se o řešení aspoň pokusit. Je to rozhodně lepší, než to rovnou vzdát, pokud vám ještě zbývá nějaký čas. V některých případech můžete dostat nějaké body i za nákres, zápis vztahu nebo část správného řešení. Využijte veškerý čas, který máte k dispozici!
  • Zbytečně neděste sami sebe. Někteří z Vás vyhledávají ty nejobtížnější úlohy a straší se jimi. Prozradím Vám velké tajemství: TĚŽKÉ ÚLOHY KLIDNĚ NEMUSÍTE UMĚT, TY U PŘIJÍMACÍCH ZKOUŠEK NEROZHODUJÍ. Školy si chtějí vybrat dobré studenty, nechtějí geniální matematiky. Pokud bezchybně zvládnete standard, máte vystaráno. Když zadáme na našich ZKOUŠKÁCH NANEČISTO nějakou dost obtížnou úlohu, přihlásí se jeden, dva, tři žáci, že to mají dobře, dalších 120 nic. To jsou úlohy, které není třeba zvládat. Přihlásí-li se půlka celé skupiny, je jasné, že to je úloha, ve které bych neměl chybovat. KAŽDÁ BUDOVA SE STAVÍ OD ZÁKLADŮ, I BUDOVA NAŠICH MATEMATICKÝCH ZNALOSTÍ !!!
  • Naučte se mít radost z učení. Vím, že to vypadá jako blbost, ale i radost k učení se dá naučit. Vzpomeňte si, jak jste radostně zvládali první čísla, počítání do deseti, do sta, první písmena. Učení musíme věnovat čas, který bychom mohli strávit třeba u televize. Přesvědčíte-li se, že Vás studování vlastně baví, že získané poznatky za to stojí, máte z poloviny vyhráno.
  • Každá obava je k něčemu dobrá. Když se nebudeme obávat blížící se zkoušky, nebudeme se připravovat, nic se nenaučíme a zkouška moc dobře nedopadne. NEBOJTE SE SVÉHO STRACHU - JE TO VÁŠ POMOCNÍK.
  •  

    Komentáře

    Přidat komentář

    Přehled komentářů

    Zatím nebyl vložen žádný komentář